"Lukko" on aikarajaton ja pitkäkestoinen pelievent, johon hahmo voi halutessaan osallistua. Pelievent ei - kuten useimmat Merkityn eventeistä - ole tapahtumapohjainen tai aikataulutettu, vaan jättää pelaajille passiivisen puzzletehtävän jota nämä voivat ratkoa edistääkseen runkojuonen kulkua. Lukon sijainti on avoin kaikille hahmoille, mikä tarkoittaa että kuka hyvänsä voi ottaa osaa mysteerin selvittämiseen jos löytää paikan. Hahmo ei kuitenkaan automaattisesti tiedä missä lukko on, että se on olemassa tai edes voi tuntea muiden hahmojen teorioita siitä mitä symbolit, lausahdukset tai muut vinkit joita paikasta tai lukosta itsestään saattaa löytyä, tarkoittavat.  Hahmot voivat ratkaista mysteeriä yksin tai yhdessä, mutta ilman paneutumista ja tiedonhankintaa tehtävää on vaikeaa selvittää. Parhaiten hahmot pääsevät mysteeristä jyvälle keskustelemalla koirille jotka tuntevat Pohjanlehdon historiaa ja integroimalla itseään Pohjanlehdon yhteiskuntaan.


Kolkon saarella sijaitseva vanha mausoleumi on ensimmäistä kertaa vuosiin tullut koirien näköpiiriin menneisyyden varjoista. Vanha ja kivinen rakennus on romahtamispisteessä, sen kulmien pylväät tanakasti pystyssä ja suuret tammiovet visusti suljetut.  Rakennuksen kattoa ja pylväitä koristavat gargoyle-hahmot ovat menettäneet Merenlahden rankoissa sääoloissa päitään ja raajojaan, eikä itse rakennus ole millään tasolla miellyttävä näky yksinäiselle kulkijalle huolimatta komeasta kupolikatostaan. Salaperäinen rakennus ei tarjoa tietä sisään vaan se on suojattu alkemialla. Sen sijaan sen oven vierelle on ilmestynyt kivikaiverrus, jonka uskotaan toimivan avaimena mausoleumin sisälle. 

Kivikaiverrukseen on kuvattu neljä symbolia, joista kukin on eri värinen ja -muotoinen. Kunkin symbolin ja kaiverruksen alla on myös kultaplakaati, johon on kaiverrettu kauniilla kursiivilla yksinkertainen, lyhyt lausahdus. Hahmosi voi paikalle saapuessaan oppia kaiken alla annetun tiedon, mutta se ei voi metapelata itselleen tietoa asioista joita se ei tiedä. Alle on listattu selkeästi kaikki jota mausoleumille/lukolle on tähän mennessä yritetty tehdä.

 

 

 

SYMBOLIT, NIIDEN PLAKAATEISTA LÖYTYVÄT LAUSEET JA NIIDEN KUVAUKSET


 
         
 

🜃

”Kuningas on saapunut valkoiseen kaupunkiin.”

Ensimmäinen symboli on valoltansa himmeä, muotoiltu kirkkaanvihreästä peridoottikivestä ja se on kaikista kulunein.

 

🜄

”Äitihahmon viimeinen muisto.”

Toinen symboli on kohtuulisen kirkas, muotoiltu sinivihreästä apatiittikivestä ja se muistuttaa ensimmäistä symbolia.

 
 

🜁

”Tiedemiehen suurin saavutus.”

Kolmas symboli on kirkkain symboleista, se on muotoiltu kirkkaasta ja läpinäkyvästä vuorikristallista/kvartsista.

 

🜂

”Sota jätti jälkeensä vain kirkon ja rauniot.”

Neljäs symboli on kohtuullisen kirkas, se muistuttaa voimakkaasti kolmatta symbolia. Se on muotoiltu karneolista.

 
         
 

MAUSOLEUMI, LUKKO SEKÄ NIIDEN REAKTIOT


 
 

Ovien murtamis-/tiirikoimisyritys johtaa siihen, että hahmosi saa osakseen voimakkaan paineiskun talon rakosista. Paineisku riittää heittämään hahmosi kahden tai kolmen metrin etäisyydelle talosta. Iskut käyvät sitä kovemmiksi, mitä useampia kertoja hahmo yrittää murtautua mausoleumiin. 

  Ovien kolkuttaminen kolmesti johtaa pitkään hiljaisuuteen, jota parhaimmassa tapauksessa saattaa seurata kolme heikkoa koputusta oven sisäpuolelta. Koputtajan identiteettiä ei tunneta, eikä voida olla varmoja onko kyseessä vain jonkinlainen luonnollinen ääni joka koirien mielessä muuttuu koputukseksi. Kolkuttaja ei vastaa puhutteluun, eikä pidä ääntä.  
  Symbolien polttaminen tulella ei johda yhtikäs mihinkään, kuten ei myöskään niille puhuminen, niiden hierominen tai niiden hakkaaminen. Kaikki väkivaltainen johtaa alkemiasuojausten aktivoitumiseen, eli paineiskuihin.  

...