KULTAINEN SÄÄNTÖKIRJA - JOTTA KAIKKI SUJUISI NÄTISTI!

 

Ensimmäiseksi sääntökirjamme pitää sisällään käyttäytymiseen ja kommunikointiin liittyvät säännöt, jonka jälkeen siirrymme peliin koskeviin rajoituksiin. Vaikka sääntöjä ja rajoitteita on pelissä monia, on niistä kaikista tärkein halukkuus yhteistyöhön sekä kykeneväisyys toisten kunnioitukseen, unohtamatta kuitenkaan intoa kehittää itseään tarvittaessa!


 

Ⅰ. YLEISET KÄYTTÄYTYMISMALLIT

 

Ⅰ.Ⅰ. KOHTELIASTA JA YSTÄVÄLLISTÄ KÄYTÖSTÄ KAIKKIA KOHTAAN. Älä sano asioita, joita et voisi sanoa henkilölle kasvotusten. Omalla hyvällä ja asiallisella käytökselläsi luot myös muille viihtyisän peliympäristön. Merkitty on kasvava yhteisö, joten toivoisimme erityistä panosta hyvän ilmapiirin ylläpitoon jokaiselta pelaajaltamme!

I.Ⅱ.  MUIDEN HUOMIOIMISTA. Ota kaikki tasapuolisesti huomioon, kahdenkeskeiset kivat IRL-jutut kaverin kanssa voi jättää tapaamisiin ja viestintävälineisiin, ne sulkevat muut helposti ulkopuolelle. Ota uudet pelaajat rohkeasti mukaan juttuihin, kenenkään ei kuulu jäädä ulkopuolelle. Muistathan, että foorumi ja chat eivät ole kiukuttelun paikkoja, pahana päivänä on parempi pitää taukoa, sillä oma äksyily voi myöhemmin kaduttaa.

Ⅰ.Ⅲ. HENKILÖKOHTAISTA HARKINTAA. Pelin pelaajille tarkoitetut alueet ovat pääosin ulkopuolisten silmiltä suljettuja, mutta internetissä kaikki on mahdollista. Ole oma itsesi, mutta harkitse mitä henkilökohtaisia tietoja jaat. Käytä nimimerkkiäsi viisaasti ja pysy totuuden tiellä. Toisena henkilönä esiintyminen on ehdottomasti kielletty, sinun tulee keksiä rekisteröityessäsi kokonaan uusi nimimerkki tai käyttää jo esim. deviantARTissa varaamaasi - kenenkään muun olemassaolevaa nimimerkkiä et voi ottaa!

Ⅰ.Ⅳ. VASTUUTA JA SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMISTAMerkitty -pelissä ovat voimassa yleiset lait ja säännot. Sivuilta et saa kopioida mitään, se on ehdottomasti kielletty emmekä suhtaudu kopiointiin olankohautuksella. Pelin kaikki materiaali on ylläpidon omaisuutta, ellei toisin mainita - kaikki oikeudet pidätetään. Pelaajanamme olet myös velvoitettu noudattamaan tekijänoikeuslakia - et voi ladata sivuillemme toisten tekemiä piirroksia ja tekstejä tai mitään muutakaan materiaalia johon sinulla ei ole oikeuksia. Netissä kaikki on jonkun tekemää, eivätkä esim. Google ja DeviantART ole lähteitä, joissa kaikki on vapaaseen käyttöön tarkoitettua. Kuvapohjiin, linearttiin ja muuhun erikseen vapaaseen käyttöön tarkoitettuun sisältöön tulee aina merkitä lähteet.  

 

 Ⅱ. KOLME KIELLETTYÄ SEKÄ MUISTUTUKSIA MERKITYSSÄ PELAAVILLE

 

Kolme kiellettyä ovat tekstimuotoisten roolipelien paheet, joita ei hyväksytä liki missään netin chat- tai foorumiroolipelissä. Nämä ovat kiellettyjä myös Merkityssä.

Ⅱ.Ⅰ. AUTOHITTAUS. Rooliviestit kirjoitetaan hahmosi näkökulmasta ja voit ohjailla vain oman hahmosi tekemisiä. Et voi kirjoittaa vastapelaajan hahmoa tekemään jotain, mitä vastapelaaja ei rooliinsa kirjoittanut. Mikäli kirjoitat toisen hahmon heiluttavan häntäänsä, vaikka se ei tehnyt näin, olet autohitannut toista hahmoa.

Ⅱ.Ⅱ. METAPELAAMINEN. Hahmot eivät ole pelaajiaan, eivätkä tiedä kaikkea mitä pelaaja tietää. Rooliviesteissä voi lukea toisen hahmon ajatuksia tai suunnitelmia, mutta mikäli siellä ei lue, että toinen hahmo paljastaa todelliset aikeensa, ei sinun hahmosi voi niitä aavistaa. Mikäli hahmosi aavistaa, ennustaa tai tietää jotain, mitä sen ei ole mahdollista pelin kautta tietää, olet metapelannut hahmollasi.

Ⅱ.Ⅲ. MUCHAUS. Hahmot eivät ole voittamattomia tai kuolemattomia. Vahvin ja ovelinkin epäonnistuu joskus, se on fakta. Pelaajalla tulee olla tilannetajua nähdä, milloin hänen hahmollaan on suuri mahdollisuus onnistua ja milloin ei. Tilannetaju kehittyy pelaamisen myötä, mutta esimerkiksi siro hahmo usein juoksee raskasrakenteista hahmoa nopeammin, mutta raskasrakenteinen hahmo puree siroa hahmoa kovempaa.

Ⅱ . lV. PAKOILU.  Sanotaan, että hahmosi on pelaamisen kautta joutunut hankalaan tilanteeseen. Kenties se on ajanut itsensä kuolemanvaaraan toisen pelaajan hahmoa petkutettuaan, tai kenties se on sattuman kaupalla sairastunut vakavaan sairauteen joka saa sen koko terveyden romahtamaan. Looginen ajatus tilanteessa olisi selvittää mitä hahmon hyväksi voi tehdä - kenties se voi liittoutua toisen hahmon kanssa kostaakseen itseensä kohdistuvan hyökkäyksen, tai kenties se voi saada lääkinnällistä apua tilanteeseensa. Tärkeää kuitenkin on, että et välttele hahmosi vastuita tai tilanteita välttämällä sillä pelaamista tai katoamalla viikoksi, pariksi. Hahmosi tilanne ei tule parantumaan pakoilemalla, se voi pahentua entisestään. 

II. V. KUPPIKUNTAILU. Oletko saanut pelistä mukavia pelitovereita joiden hahmojen kanssa juttu luistaa ja tilanteet ovat aina hauskoja? Lentävätkö läpät ja hyvät insidejutut chatissa sujuvasti? Ystävyys ja uusiin ihmisiin tutustuminen on toki mukavaa, mutta tiiviit kaveriporukat eivät aina ole toimiva osa laajempaa roolipeliyhteisöä. Kun kaveriporukka kälättää omia juorujaan julkisessa chatissa keskenään ja jättää muut, uudemmat pelaajat ulkopuolelle, kärsii pelin ilmapiiri radikaalisti. Merkitty haluaa tarjota peliympäristön missä suurin haaste ei ole sosiaalisessa hierarkiassa kiipiminen pelaajien keskellä, tai tuskallinen yritys päästä mukaan olemassaoleviin kaveriporukoihin. Toki ystävien väliset heitot ja toverillinen kanssakäyminen on sallittua, mutta on suotavaa jättää tiiviit irl-jutut omiin medioihinsa ja pitää ne poissa chatista. 

Kuppikuntailu ei suinkaan ole ainoastaan pelaajien välinen ongelma, vaan se heijastuu myös hahmoihin. Muutaman hahmon porukat, jotka pelin kautta ovat muodostuneet, ovat usein tiiviitä ja pelaavat paljon keskenään - tämä toki on suotavaa jossain määrin, mutta joskus se menee yli. Kun hahmot tapaavat ainoastaan yhtä tai kahta hahmoa vaikka tarjolla olisi kymmeniä eivätkä päästä uusia hahmoja mukaan keskusteluihin tai tilanteiseen, ollaan tekemisissä kuppikuntailun kanssa. Kuppikuntailu jakaa pelaajakuntaa ja muodostaa myrkyllisiä porukoita joiden välillä syntyy draamaa sekä syrjintää - se on jotain, mitä emme tahdo nähdä off-gamessa. 

II. VI. MERKITYN DISCORD- JA WHATSAPP-RYHMÄT.  Vaikka Merkityssä painotetaan pelaajien välistä hyvää ilmapiiriä, emme toivo pelaajilta itsenäisesti perustettuja Discord- tai WhatsApp-ryhmiä, jotka liittyvät Merkittyyn tai kantavat sen nimeä. Syynä tähän on valvonnan puute. Ylläpito ei tahdo olla vastuussa ryhmästä, jonka sisällöstä se ei ole tietoinen tai jonka käyttäjien jutut eivät ole sen hallinnon piirissä. Toisena syynä toimii kuppikuntien syntyminen, kun ne puheliaimmat ja innokkaimmat käyttäjät keräävät ympärilleen iloisen kaveriporukan, josta sitten hiljaisemmat ja tuoreemmat jäävät ulkopuolelle. Jos Merkittyyn tarvittaisiin Discord-ryhmä, se olisi perustettu.   

 

III. PELAAMINEN TEKNISESTI

 

III.I. TYYLI. Pelaaminen tapahtuu "tähtimerkkimuotoisesti", eli hahmon tekemiset kirjoitetaan tähtimerkkien * väliin ja puheet jätetään niiden ulkopuolelle, kursiivilla. Roolit kirjoitetaan aina kirjakielellä, kuten myös hahmon puheet sen sisällä. Hahmot eivät puhu slangeja tai puhekieliä, vaikka niiden puhetavoissa voikin olla eroja - kaikki tapahtuu kirjakielen puitteissa. Esimerkkipätkä tästä tyylistä voisi esimerkiksi olla 

* Musti käveli autiolta vaikuttavassa, tummassa metsässä. Lintujen sirkutuskin oli tuntunut katoavan täysin. * Missä minä oikein olen? * Se ihmetteli. *

III.II. TEKSTIN PITUUS. Normaalien roolitekstien tulee lähtökohtaisesti olla ainakin 4-5 virkkeen mittaisia. 

III.III. NOPPA. Noppa on Merkityssä käytetty chattityökalu, joka toimii peleissä puolueettomana sattumana. Yleensä noppaa käytetään kinkkisissä pelitilanteissa, esimerkiksi NPC -hahmojen kanssa vaikuttaessa tai punnitessa suurien alkemiaoperaatioiden onnistumista tai epäonnistumista.