HAHMON TIEDOT JA SÄÄNNÖT

 

Ohjeet hahmon perustietojen täyttämiseen löytyvät tältä sivulta. Lomake sisältää perusohjeet ja säännöt, joiden mukaan hahmotietojen täyttämisen pitäisi sujua helposti kuin lasten leikki. Voit halutessasi täyttää hahmosi tiedot valmiiseen lomakepohjaan, joiden koodeja on saatavilla uudelle pelaajalle -sivulta. Kun olet lukenut säännöt tarkkaan, voit lisätä hahmosi hahmot alueelle klikkaamalla hahmot > luo hahmo. Uudet hahmot ovat aina aluksi ulkopuolisia. Ne voivat pelissä hankkiutua Imperiumiin, mutta hahmoaan ei voi suoraan luoda sinne.

 

  PERUSTIEDOT  
  NIMI Merkitty-pelissä hahmosi nimi ei voi olla yleisessä käytössä oleva ihmisen nimi, helposti vieraasta kielestä käännettävissä oleva sana, tai muista medioista luvattomasti plagioitu nimi. Esimerkiksi Sherlock Holmes, Kuroshitsuji ja Smaug eivät ole hyväksyttäviä nimiä Merkityssä, eivätkä ne sovi pelin maailmaan. Nimet ovat pääosin joko suomenkielisiä luontosanoja, fantasiasiansaksaa tai mytologioista tuttuja nimiä tai konsepteja. Esimerkiksi Vanamo, Faria ja Venus ovat sallittuja nimiä. Pidä turhat tarkkeet ja aksenttimerkit poissa nimistä, ne vaikeuttavat vastapelaajan pelaamista huomattavasti.  
 

IKÄ  Merkitty-pelissä hahmojen ikä ilmoitetaan kuten koiraeläimillä, niiden elämissä vuosissa siis. Yleinen käsitys monilla on se, että yksi koiran vuosi on verrattavissa yhteen seitsemäsosaan ihmisen vuodesta. Laskentatavassa ilmenee kuitenkin rotukohtaisia eroja, joten Merkityssä suuntaa-antava taulukko on seuraavanlainen:

 

  Eläimen ikä Ihmisen ikä (v)
  0 - 6kk 0 - 11
  6kk - 1v 11 - 16 
  1v - 2v 16 - 20 
  2v - 3v 20 - 26 
  3v - 4v 26 - 33 
  4v - 5v 33 - 40 
  5v - 6v 40 - 48 
  6v - 7v 48 - 55 
  7v - 8v 55 - 61 
  8v - 9v 61 - 67 
  9v -10v 67 - 73 
  10v - 11v 73 - 80
  11v - 12v 80 - 90
  12v + 90 +

 

 
 

SUKUPUOLI  Koiraeläimistä puhuttaessa käytetään vain käsitteitä uros ja narttu. Naaraat, koiraat, miehet ja naiset eivät kelpaa.

 
 

ROTU  Priivus, seili, rieti, ariko tai molossi. Sekoituksia syntyy vain pelissä. Lisää roduista löydät täältä.

 
 

LIITTOUMA  Mille puolelle hahmosi kallistuu? Onko se osa Imperiumin voimia? Onko se Lännen kannalla? Onko se neutraali? Uutena peliin tulevat hahmot ovat yleensä neutraaleja tai päättämättömiä, ellei niillä jo tullessaan ole ollut jommankumman puolen agendaa mielessään. 

 
 

ASUINPAIKKA  Missä ja miten hahmosi asuu? Onko sillä kenties asunto Imperiumissa? Onko sillä luola Länsimailla? Uusilla hahmoilla harvoin on pelissä asuntoa, joten tähän on hyvä merkitä esimerkiksi "etsinnässä".

 
 

AMMATTI  Onko hahmollasi ammattia tai virkaa Imperiumissa tai sen ulkopuolella? Jos hahmosi on menneisyydessään esimerkiksi kouluttautunut opettajaksi, voit merkitä tähän sen ammatiksi opettaja. Ammatti ei kuitenkaan tarkoita suoraan, että hahmollasi olisi virka. Lisää ammateista löydät täältä.

 
 

LANTIT  Lantit ovat pelimaailman valuutta. Niitä voi ansaita pelistä pelaamalla hahmonsa virkaan tai esimerkiksi eventtien kautta. Uudella hahmolla on peliin tullessaan tavallisesti kolme hopealanttia. Lisää lanteista löytyy täältä.

 
 

MUITA HYVIÄ LISUKKEITA   Ovat esimerkiksi tähtimerkki, ääninäyte, tunnusmusiikki tai jopa hahmosi seksuaalinen suuntautuminen. Nämä eivät kuitenkaan ole tarpeellisia vielä hahmoa hyväksytettäessä. 

 
 
 
  HAHMON TAIDOT JA OMAISUUS  
 

MERKIT & ALKEMIA  Uutena peliin tulevalla hahmolla tuskin on käytössään voimakkaita merkkejä tai alkemiaa (ellei ylläpidon kanssa toisin ole sovittu) mutta hahmoista jokaisella on yleisesti ainakin muutama perusmerkki käytössään. Kaikki Pohjanlehdon tavalliset asukkaat saavat syntymänsä jälkeen älykkyyden merkin, joka antaa sille kyvyn ajatella, puhua ja kommunikoida ihmismäisesti. Uudella hahmolla saa olla älykkyyden lisäksi käytössään 2 humaanin luokan merkkiä! Lisää merkeistä löytyy täältä.

 
 

ASUMUS & ESINEET  Kun hahmosi on viettänyt tovin pelissä, saattaa se löytää/ansaita/hankkia itselleen asumuksen jota se voi simppelisti muutamalla lauseella kuvata. Myös hahmon omistamat esineet on hyvä mainita tässä kohtaa. Hahmolla voi peliin tullessaan olla yksinkertainen koru/asuste.

 
 
 
   HAHMOKUVAUKSET  
 

ULKONÄKÖ  Tässä kerrot koirasi ulkoisesta olemuksesta. Hyvä ulkonäköteksti on rikas, johdonmukainen ja kuvaileva. Käytä adjektiiveja säästelemättä. Tämän osion voit kirjoittaa vapaammin ja haluamallasi tavalla, kunhan teksti sisältää seuraavat asiat.


Ulkonäön kirjoittajan top 5:


◦ 1: Hahmot ovat yhtä viidestä koiraeläimen ”rodusta”. Sekoitukset eivät aloittaessa ole sallittuja. Jokaisella rodulla on poikkeavia ominaisuuksia jotka vaikuttavat sen ulkonäköön. Perehdy niihin huolellisesti löytääksesi omaan makuusi sopivin vaihtoehto!

◦ 2: Hahmoilla ei saa olla ylimääräisiä raajoja, siipiä, metalliosia, ihmishiuksia, sarvia, piikkejä, aseita eikä muiden eläinten elimiä tai osia. Ne eivät myöskään voi olla neonvärisiä tai sateenkaarenkirjavia, niissä ei saa olla sydämiä, tribaaleja eikä hakaristejä - eivätkä ne voi hohtaa pimeässä.

◦ 3: Mikäli haluat hahmollesi kuvan, sinun on hankittava sellainen. Tämä ei tarkoita, että voit kopioida sille kuvan google-kuvahausta tai deviantartista – kopioiminen on aina väärin taiteilijaa kohtaan ja ankarasti kiellettyä. Voit tehdä kuvan itse joko käsin tai koneella, tilata sen vaikka deviantartin kautta toiselta taiteilijalta tai pyytää jotakuta tekemään sinulle kuvan hahmostasi. Usein pelissä hahmot saavat myös kuvia muilta pelaajilta!

◦ 4: Kuva ei ole pakollinen.

◦ 5: Yllämainittujen rajoitusten ja seuraavien ohjeiden mukaan tehty luovempikin hahmo pääsee letkeästi läpi. Kieltoja tuntuu olevan tuhat ja sata, mutta kyllä kaikki semirealistiset ja luovuudellakin kyllästetyt sudet pääsevät leikiten läpi!


Rakenne: Rakenne kuvaa hahmosi ruumiinmuotoja turkin alla, eli luustoa ja lihaksia. Kolme päärakennetyyppiä koiraeläimillä ovat siro, keskiraskas ja raskas. Hahmosi voi olla selkeästi jokin niistä, niiden väliltä tai niiden sekoitus. Ota kallon eli pään rakenteessa huomioon ainakin koirasi kuono, silmät ja korvat. Onko sillä priivukselle tyypilliset kolmiokorvat, vai ovatko sen korvat lupat? Ota huomioon hahmosi rodun kuvaus. Kerro hahmosi kropasta yleisesti, mainitse myös jotain yleisiä mittasuhteita, joista säkäkorkeus on pakollinen. Hahmojen sallittu säkäkorkeus on 55-100cm, rotukohtaiset rajoitteet huomioiden.


Turkki: Kuvaile hahmosi kehoa peittävää karvapeitettä, sen pituutta ja laatua. Niiden turkki voi olla kaikkea pitkänpitkästä ihoamyötäilevän lyhyeen ja pörröisestä lattanaan. Turkki voi olla myös kiharaa, lainehtivaa, takkuista tai mitä keksitkään. Väritys sisältyy turkkiin. Suosittelemme havainnollistavan pohjavärikuvan tekemistä, mutta se ei ole pakollista, eikä vapauta värityksen kuvailemisesta. Väreistä hyväksyttäviä ovat koiraeläimillä esiintyvät realistiset värit, mustavalko-skaala ja ruskeat. Mustan ja valkean välillä olevien harmaiden lisäksi eri sävyihin vivahtavat harmaat, kuten siniharmaa ovat sallittuja. Ruskeista kelpaavat kaikenlaiset sävyt mustanruskeasta ja mahongista punaruskeaan ja pehmeään suklaanruskeaan. Lisäksi erilaiset beigen ja oranssin- tai kellanruskeat on myös sallittu. Murtaminen on suotavaa. Värit eivät saa olla selkeästi epänormaaleja, kuten neonvärejä tai pinkkejä. Kuviointien suhteen voit ottaa vinkkiä koirien tyypillisistä värityksistä ja kuvioinneista. On kuitenkin toivottavaa, että hahmosi pysyy tunnistettavana ja esteettisenä. Erilaiset raidat ja täplät ovat hyväksyttyjä realistisuuden rajoissa. Clipart-kuviot ja söpöysmerkit hahmojen ruumiissa eivät ole sallittuja

Muuta: Tähän osioon sisältyy kaikki edellä mainitsematon ”pikkutieto”. Pakollinen osio on hahmon silmät, ”peili sen syvimpään olemukseen”, joista on hyvä kuvailla vähintään muoto ja väri. Silmien väriksi ovat sallittu kaikki luonnolliset silmien värit, erisävyiset harmaat, siniset, vihreät, ruskeat, keltaiset ja oranssit. Silmät saavat olla eriväriset ja niissä saa olla useaa väriä. Pakollinen kuvailtava asia on hahmosta löytyvät arvet, mikäli niitä on. Arvet syntyvät haavoista ja pienimmät niistä peittyvät usein, kun ympäröivä turkki piilottaa ne alleen. Mikäli hahmollasi on näkyviä arpia, ne on hyvä kuvailla tässä. Arvet voivat olla isoja tai pieniä, kaikenlaisia viiltoarvista suuriin arpialueisiin, hahmoltasi voi myös puuttua raajoja tai vaikka silmä. Muista kohtuus kaikessa arpia lisätessäsi. On suotavaa kertoa lisäksi hahmosi olemuksesta, sen perusilmeestä, ryhdistä, elekirjosta ja liikkeistä. Ominaistuoksunkin voi tahtoessaan mainita, emmekä kiellä kertomasta mitään muutakaan, mitä mahdollisesti mieleesi tulee.

 

 
 

LUONNE:

Luonne on pääosin se, miten hahmosi käyttäytyy, kokee/ajattelee ja mieltää asioita. Hyviä kysymyksiä luomisprosessin avuksi ovat esimerkiksi:

- Onko hahmo ekstrovertti vai introvertti? Jotakin siitä väliltä?

- Miten hahmo suhtautuu vieraisiin? Onko se epäilevä vai luottavainen? Entä ystäviinsä?

. Onko hahmolla tapana tehdä helposti ystäviä vai ovatko sen piirit pienet?

- Onko hahmosi aggressiivinen? Onko se pitkävihainen, temperamenttinen tai täysin lauhkea?

- Onko hahmollasi jotakin sen menneisyydessä joka herättää siinä surua, kiukkua, iloa?

- Onko hahmosi herkäsi ihastuvaa sorttia vai kivisydän?

- Onko hahmosi empaattinen, kokeeko se sympatiaa muita hahmoja kohtaan?

- Onko hahmollesi tärkeintä maallinen omaisuus? Merkitsevätkö sille kenties suhteet tai läheiset eniten?

- Kuinka hahmosi suhtautuu Pohjanlehdon nykyiseen tilanteeseen?

- Millaiset arvot hahmollasi on?

On myös hyvä ottaa huomioon, että menneisyys ja nykyisyys ovat aina toisiinsa liitoksissa ainakin jollain tasolla. Hahmo joka on elänyt vaikean menneisyyden kärsii todennäköisemmin vaikean taustansa jättämistä jäljistä, kuin esimerkiksi hahmo joka on elänyt kuin ruusuilla tanssien. On hyvä muistaa, että kaiken tämän jälkeen hahmosi persoona tulee muuttumaan sen kehittyessä pelissä. 

 

 
 

MENNEISYYS

Hahmon tärkein, ehkä pelin kannalta rajoitetuin alue tiedoista. Vastaa ainakin näihin kysymyksiin (tarinamuotoisesti) hahmosi menneisyydessä:

- Mistä hahmosi on kotoisin? Millaisissa olosuhteissa se kasvoi? Miksi se lähti kotiseuduiltaan?

- Millainen lapsuus hahmollasi oli? Oliko sillä hyvä perhe-elämä? Jäikö se orvoksi? Kasvoiko se kenties muiden perheenjäsentensä kanssa? Lapsuudesta on mukava kuulla laajasti, sillä se luultavasti vaikuttaa hahmosi nykyisyyteen runsaasti.

- Mten hahmo päätyi pois kasvuympäristöstään? Mitä sille tapahtui sen jälkeen? Joutuiko se taisteluihin? Työskentelikö se? Asettuiko se aloilleen? Oliko sillä puolisoa tai jälkikasvua? Ystäviä? Mitä sille tapahtui ennenkuin se päätyi pelialueelle.

- Kuinka hahmosi päätyi tänne. Kuuliko se joltain? Ajoiko joku sen näille seuduille? Onko se kuullut imperiumista?


Menneisyys on muutoin suhteellisen vapaa, mutta siinä ei voi esiintyä:

- Ihmisiä

- ”Muunrotuisia” koiria kuin pelin viisi lajia.

- Pelin maailmaan kuulumatonta taikuutta, yliluonnollisuuksia tai teknologiaa.


Hahmosi ei myöskään:

- Voi asua imperiumissa tai olla sieltä kotoisin.